Selasa, 9 Februari 2010

KIMPALAN ARKA TUNGSTEN GAS (TIG)

Kimpalan arka Tungsten Gas merupakan satu proses penyambungan logam yang menggunakan haba dari arka kimpalan yang menggunakan kuasa elektrik serta menggunakan gas tertentu bagi mendapatkan satu sambungan yang bermutu tinggi. Kimpalan jenis ini banyak digunakan dalam kerja yang memerlukan kualiti penyambungan yang tinggi, dan proses ini boleh mengimpal hamper semua jenis logam. Walaubagaimanapun, logam keluli tidak digalakkan dikimpal dengan menggunakan kimpalan jenis ini kerana boleh dilakukan dengan proses kimpalan yang lebih murah harganya. Namun begitu, jika terdapat kerja kimpalan yang terlibat dengan gas-gas tertentu di sekelilingnya, proses kimpalan ini amatlah sesuai. Ini kerana penggunaan gas argon dapat melindungi sambungan kimpalan tersebut dari dimasuki gas yang sedia ada. Proses ini juga dikenali dengan Tungsten Innert Gas atau TIG dan juga dikenali sebagai GTAW atau Gas Tungsten Arc Welding.

PERALATAN TIG

Bekalan Kuasa
Dalam kebiasaannya, mesin untuk kegunaan kimpala MIG ialah penjana motor atau penerus jenis bekalan kuasa bervoltan malar yang membekalkan arus terus sehingga 250 Ampere. Secara automatiknya, voltan berubah-ubah mengikut jarak celahan di antara hujung dawai elektrod dengan benda kerja manakala arus pula berubah secara songsang apabila kerja dijalankan.

Penembak Bekalan
Penembak bekalan biasanya digunakan untuk mengeluarkan dawai elektrod dan gas pelindung. Kaedah mengeluarkan dawai elektrod dari muncung penembak ialah secara tarik atau tolak.

Gas Pelindung
Gas pelindung yang digunakan bagi mengimpal TIG sesuatu logam tidak semestinya sesuai juga bagi mengimpal MIG logam berkenaan. Gas yang lazimnya digunakan dalam kimpalan MIG ialah argon dan campuran argon dengan das yang telah sedia ada.

Tungsten
Tungsten yang digunakan bagi penembak bekalan bertujuan untuk menghasilkan pancuran api ke bahan kerja.

LANGKAH-LANGKAH KERJA SAMBUNGAN SILINDER TIG
1.Bersihkan benda kerja yang hendak dikimpal dengan menggunakan berus dawai.
2.Letakkan silinder di atas benda kerja dan laraskan arus serta tekanan mengikut kesesuaian plat tersebut serta laraskan hujung mata tungsten.
3.Letak kedua-dua silinder untuk ditemukan di hujung-hujung silinder berkenaan serta lakukan kimpal paku pada sambungan silinder.
4.Lakukan kimpal TIG sehinggan selesai memenuhi ruang kimpal dengan menggunakan rod.
5.Matikan suis kimpal TIG dan tutup tekanan gas apabila selesai kerja mengimpal sambungan silinder dan sejukkan bahan kerja.
6.Bersihkan jermang pada bahan kerja dengan menggunakan alat pembersih untuk mendapatkan hasil yang kemas.

Kelebihan
•Sesuai mengimpal kebanyakan logam (ferus dan bukan ferus : Keluli, aluminium, magnesium, kuprum, gangsa, emas……….)
•Sambungan bermutu tinggi.
•Tidak berlaku percikan logam semasa mengimpal.
•Tidak perlu kerja pembersihan selepas kimpal.
•Kimpalan boleh dilakukan pada pelbagai kedudukan.


Kekurangan
•Prosesnya perlahan berbanding dengan proses yang menggunakan elektrod guna habis.
•Gas pelindung dibekalkan secara berasingan (kos meningkat).
•Tidak boleh digunakan untuk logam yang mempunyai suhu lebur yang rendah.
•Proses sukar dilakukan secara automatik kerana logam pengisi perlu dibekalkan secara berasingan ke medan kimpal.

2 ulasan: