Selasa, 5 Oktober 2010

Bucida Molineti

Kita seharusnya bersyukur kepada Tuhan yang menjadi pencipta seluruh alam. Pelbagai alam semula jadi yang sangat menarik seperti pokok, air terjun, permandangan, pantai, dasar laut, dan sebagainya. Sebagai menunjukkan rasa bersyukur terhadap ciptaanNYA ini, kita haruslah menjaga dan memelihara segala keindahan alam semuala jadi yang sangat berharga ini. Salah satu alam semula jadi yang harus kita pelihara adalah pokok. Walaupun pokok adalah sejenis tumbuhan yang boleh tumbuh secara semulajadi dan tidak perlu disiram, namun pokok telah banyak memberikan peranan yang sangat penting dalam kehidupan seharian kita. Pokok berperanan mengekalkan suhu persekitaran, mengurangkan pencemaran habuk dan debu, mengurangkan pencemaran gas beracun, dan sebagainya.

Namun begitu, bukan isu kepentingan pokok yang akan dibicara di ruangan ini. Tetapi kepentingan pokok sebagai hiasan dan lanskap. Sepertimana yang kita tahu bahawa lanskap merupakan salah satu hiasan yang wujud secara semulajadi pada asal. Dengan kegiatan R&D yang semakin berkembang pesat, lanskap telah menjadi lebih menarik menarik. Salah satu pokok yang digunakan dalam lanskap adalah pokok Bucida Molineti. kalau kita lihat pokok bucida molineti ini, ia seakan akan seperti pokok yang begitu banyak terdapat di dalam mana-mana hutan seluruh dunia. Marilah kita sama-sama mengkaji apakah sebenarnya yang dinamakan pokok Bucida Molineti.

Bucida Molineti adalah nama saintifik bagi pokok yang terdapat di dalam gambar-gambar yang tertera. Bagi nama tempatan pula, pokok ini mempunyai pelbagai nama. Dalam bahasa inggeris, pokok ini dikenali sebagai black olive tree. Masyarakat Malaysia pula memberi nama pokok ini sebagai pokok doa. Pokok Bucida Molineti terdapat pelbagai jenis pokok bucida seperti Bucida Angustifolia, Bucida Buceras, Bucida Comintana, Bucida corelliana, Bucida Niitida dan banyak lagi. Namun di sini kita hanya mengkaji tentang pokok bucida molineti sahaja. Pokok ysng berasal daripda pokok badam india ini selalunya digunakan sebagai bahan lanskap, perhiasan dalam rumah, dan sebagainya.

Hanya beberapa negara sahaja yang memiliki pokok Bucida molineti ini seperti amerika syarikat, Bahamas, Cuba, Selatan Florida dan Hispaniola. Negara kita Malaysia menanam pokok Bucida Molineti tetapi tidak mempunyai pokok ini. Hanya negara-negara yang tersenarai di atas sahaja mempunyai baka pokok Bucida Molineti. Namun asal pokok ini adalah dari negara Bahamas. Hal ini berkemungkinan kerana faktor iklim negara yang berbeza menyebabkan kesulitan untuk mengeluarkan baka pokok Bucida Molineti. Ada juga sumber yang mengatakan bahawa pokok Bucida ini ditanam secara meluas di Selatan Florida. Ada juga sumber yang mengatakan pokok Bucida ini berasal dari Florida namun telah dipertikaikan.

Pokok Bucida Molineti sangat rimbun walaupun mempunyai daun yang kecil. Pokok ini dikategorikan di dalam jenis pokok lanskap bersaiz besar. Pelbagai jenis lanskap namun pokok ini juga amatlah sesuai ditanam pada landskap di jalan protokol. Contohnya di jalan-jalan utama menuju ke bangunan-bangunan kerajaan, di dalam kampus universiti.

Pokok Bucida molineti ini dapat memberikan imej yang cantik dan teratur menyebabkan pokok Bucida Molineti ini sangat sesuai ditanam di jalan-jalan utama. Memiliki saiz yang sederhana besar, silara tegak dan batang lurus juga merupakan faktor utama mengapa pokok Bucida ini sangat sesuai ditanam untuk lanskap protokol selain dapat mewujudkan imej formal jalan protokol.

Pokok Bucida Molineti pula terbahagi kepada dua jenis saiz. Ada pokok Bucida Molineti yang boleh hidup membesar dan ada yang hanya hidup dalam saiz yang kecil. Bagi pokok Bucida Molineti yang boleh hidup membesar biasanya ditanam di tepi manakala yang hidup bersaiz kecil biasanya ditanam di dalam rumah sebagai perhiasan. Pokok bucida yang besar mempunyai batang yang keras. Manakala pokok bucida yang bersaiz kecil mempunyai batang yang lembut.

Pokok ini membiak melalui anak benih namun disemai di tempat lain dahulu seperti di dalam polibeg sebelum ditanam ditempat yang terpilih. Pokok ini mengeluarkan bunga namun yang akan menjadi buah adalah dalam bilangan yang sangat sedikit. Jadi, proses pembiakannya amatlah memerlukan penjagaan yang rapi. Seteleha berumur 4 – 5 minggu, barulah anak pokok bucida boleh ditanam mengikut tempat yang telah dipilih. Dalam beberapa bulan atau satu tahun kemudian, pokok ini sudah membesar dan menghiasi kawasan rekreasi.

*GAMBAR BOLEH DIDAPATKAN DI INTERNET

Jumaat, 23 April 2010

KOBM's Member 2008

Video ini saya cipta untuk mengimbau kembali kenangan-kenangan bersama KOBM's Member 2008. KOBM ini bermaksud Kaban Orang Biak Menthodist atau dalam bahasa melayu nya Muda Mudi Gereja Menthodist. Pengalaman yang dilalui bersama KOBM's Member adalah satu pengalaman yang tidak dapat saya lupakan. saya amat merindui mereka.. Dan saya sentiasa berdoa agar mereka teguh di dalam kepercayaan mereka, sentiasa berjaya dalam perjalanan hidup mereka dan sentiasa tabah menghadapi rintangan dan dugaan yang di hadapi. kawan-kawan,, saya merindui kalian semua.. God Bless U All.. video

Cabaran Sebagai Seorang Guru Bitara

Ini ialah kisah seorang guru perempuan (nama dirahsiakan)UPSI semasa menjalani Latihan Mengajar di sebuah sekolah rendah (nama sekolah dirahsiakan). Seperti biasa, setiap hari guru tersebut masuk kelas untuk menjalankan proses P&P. Pada suatu hari, guru tersebut berasa bosan dan takda mood untuk mengajar(datang bulan kot). Guru tersebut telah mengambil keputusan untuk tidak mengajar pada hari tersebut. Guru perempuan itu pun menyuruh semua pelajar (pelajar tahun 3) membuat kerja masing-masing. Apa lagi, budak-budak pun bersembang la dengan kawan-kawan mereka la. Lama kelamaan keadaan kelas menjadi bising. Guru tersebut pun mula berfikir bagaimana nak mengawal keadaan kelas yang bising itu. Jam menunjukkan pukul 9.50 pagi, 10 minit lagi loceng berbunyi menandakan waktu rehat akan bermula. Tiba-tiba, guru tersebut pun bersuara.

Guru : Baiklah. Sebelum Cikgu meninggalkan kelas, cikgu ada satu teka teki untuk kamu semua. Siapa yang dapat jawab teka teki ni, cikgu akan belanja budak tu makan ais krim waktu rehat nanti. Soalan ni senang saja, cuma cikgu nak tengok siapa yang paling cepat menjawabnya. soalannya berbunyi begini. Di atas sebuah pokok kelapa, ada 5 ekor burung gagak. Seorang pemburu telah menenmbak 2 ekor daripada 5 ekor burung gagak tersebut. Jadi sekarang ni, berapa ekor burung gagak yang masih tinggal di atas pokok kelapa tersebut?

(kelas menjadi senyap seketika. semua pelajar masing-masing sedang menghitung dengan menggunakan tunjuk jari. Tiba-tiba, seorang pelajar yang pintar & comel bernama Casey mengangkat tangannya.)

Casey : Cikgu!!!!! Saya boleh menjawabnya.

(Dengan semangatnya, Casey terus berdiri dan Cikgu tersebut hanya tersenyum riang melihat telatah Casey)

Guru : Baiklah Casey, apa jawapannya?

Casey : Kosong Cikgu.

Guru : Aik???? Kenapa boleh kosong Casey?? Pemburu tu hanya menembak 2 ekor saja.

Casey : Sebab, burung-burung lain telah terbang mendengar bunyi tembakan cikgu. tak kan la burung-burung tu tak lari cikgu. Tu la sebab mengapa jawapannya menjadi kosong cikgu.

Guru : Haha (cikgu tersebut gelak). Salah jawapan kamu tu Casey. Jawapannya ialah 3 ekor Casey. 5 ekor tolak 2 ekor jawapan nya ialah 3 ekor Casey. Tapi cikgu suka la cara Casey berfikir. Baiklah kelas, walaupun jawapan Casey salah, tetapi cikgu akan tetap belanja Casey makan ais krim waktu rehat nanti sebab cikgu suka cara Casey berfikir.

Casey
: Cikgu, saya tak boleh makan ais krim. Nanti saya sakit gigi. Boleh kah cikgu belanja saya makanan lain?? nasi goreng ker, roti canai ker, apa-apa lah cikgu asalkan bukan ais krim.

Guru : hehe, kamu ni memang cerdik la Casey. boleh jer, Casey makan la apa yang Casey nak makan nanti. Baiklah kelas, kelas kita tamat setakat ni. semua pelajar boleh lah pergi ke kantin untuk membeli makanan. Casey, mari ikut cikgu.

Semua Pelajar : Terima Kasih Cikgu!!!

(Casey dengan girangnya pun mengekori cikgu tersebut walaupun dicemburui oleh rakan-rakan sekelasnya)

Semasa di kantin, Casey telah memesan makanan kegemarannya iaitu Chicken Cop (hebat kantin sekolah tu sampai kantin sekolahnya pun ada menjual western food) dan makan bersama sama guru tersebut. Selepas habis makan, Casey terpandang 3 orang Staf perempuan sedang berjalan menuju ke Kantin tersebut sambil memakan ais krim. Tiba-tiba.....

Casey : Cikgu! cikgu! cuba cikgu tengok 3 orang perempuan yang sedang makan ais krim tu. Cuba cikgu perhatikan bagaiman cara-cara mereka makan ais krim tu.

Cikgu itu pun memerhatikan 3 orang perempuan itu. Mereka makan ais krim itu dengan cara yang berbeza. Perempuan A makan ais krim dengan menggigit ais krim tersebut dan terus menelannya. Perempuan B, makan ais krim dengan terus mengunyah tetapi tidak terus menelannya ais krim tersebut. Perempuan C, makan ais krim tersebut dengan hanya menjilat sahaja ais krim tersebut dengan penuh nikmatnya.

Guru : Kenapa ni Casey?? Apa yang peliknya?

Casey : Cuba Cikgu teka mana satu di antara mereka bertiga yang sudah berkahwin??

Guru itu pun tersipu sipu malu. tetapi, untuk melayan karenah pelajarnya itu, guru tersebut pun memberanikan diri untuk menjawab soalan pelajarnya itu.

Guru : Haha Casey. kamu ni memang nakaL, kecik-kecik pon sudah menggatal. baiklah, cikgu akan jawab. Sudah pasti la perempuan C tu Casey.

Casey : Hikhikhikhikhik.. jawapan cikgu salah la. perempuan yang memakai cincin tu la yang dah berkahwin cikgu. tapi tak apa lah cikgu, walaupun jawapan Cikgu tu salah, tapi saya suka cara cikgu berfikir.

Guru tersebut tidak mampu berkata kata lagi. Mukanya yang kemerahan malu sambil berkata kata di dalam hati nya. Kurang asam betul budak ni!!!

Sabtu, 17 April 2010

SEMESTER 3 DI UPSI..

salam 1 Malaysia semua.....

tak tau la kenapa hari ni, tergerak pula hati nak mencoret sesuatu kat blog yang usang nie.. Ni coretan terakhir kot untuk sem ni.. maklumlah,, asyik mencoret kat FB jer selama ni... kenapa ek?? xtau la kenapa.. azam baru kot?? apa azam nyer??? nak break jap layan FB ker??? xkan kot.. hari-hari main FB, buka jer laptop mesti FB, mesti FB.. tp hari ni xda mood la nak main FB..adakah ini berpunca drpada kekalahan CHELSEA smlm?? tidak sama sekali... nak study hard ker?? apa cer ni bai??? aduh,, seumur hidup aku memang tak pernah study mati-matian.. main2 jer keje nyer. hahaha...
memang benar orang kata, masa berlalu seperti air sungai yang mengalir. Sekarang nie dah masuk study week... tp study mood nyer tak sampai-sampai lagi... kite tgglkan dulu bab bab study ni.. kite borak pasal pengalaman sem ni... SEM 3 aku di UPSI,, PERGHHH!!!
Bapak sibuk nyer... member2 aku,, minggu ke 12 ke 13 dah boleh rilex dah... aku.. minggu ke 14 masih sibuk lagi ngan asgnment la, ngan exam la,, ngan kelas la.. aku boleh menarik nafas lega pon hari sabtu minggu terakhir kuliah setelah minggu kuliah ku di akhiri dengan satu ujian praktikal Bulan Sabit Merah Malaysia... padahal member2 aku dh lama dah bergoyang kaki. just nak tggu final exam jer lagi..
skrg ni pon dah 2 hari dekat nak final exam.. aku study ap benda ner??? stdy kejap pastu tido,, study kejap pastu layan FB, stdy kejap pastu layan BOLA.. sebut pasal bola, hhuurrmm........ bile kalah, rasa nak nangis la, xda mood la,, menyepi jer keje.. kawan2 pon bertubi tubi post comment kat FB.. biarlah.. nak kata ap?? kalo aku menang pon bkn main lagi aku sakitkan hati mereka.. haha,,, kadang2 seronok, kadang2 marah benci dendam. k,, kite tutup bab bola ni...
sem depan.......
aku dapat rasa yang aku makin sibuk sem depan,, dah la kena ambik minor.. habisla aku.. tp nasib baik la dapat duk kolej g.. ish,, malas la nak mencoret ap2 lg.. blogger mood dh hilang tiba2,, bye..

Jumaat, 19 Mac 2010

pEjAm CeLiK......

Pejam celik pejam celik...... Tak terasa plak skrg dh sampai minggu yang ke 11 untuk sem 3 nie.. kuliah ada 3 minggu lagi...pastu final exam plak... pastu balik sarawak.. x sabar nyer... x sabar nak jumpa kwn2, nak g memburu, nak g mandi sungai, nak g memancing, yang penting skali.... X SABAR NAK SAMBUT GAWAIIIIIII.... harap2 kali ni member2 kat kampung tu ramai la yg balik... bru meriah....
sem nie..... kesimpulannya mmg bosan giler la... member2 dh kuar kolej dh... teringat plak sem lepas... bru enjoy... g merata rata tempat la... men game sampai larut mlm..
sem nie... aduh,,,, bila bosan melanda jiwa ni,, menjadi la nafsu tido aku. tido jer keja aku... sampaikan asgmnt ad yg lupa nak wat... huh!!! sebut pasal asgmnt.. aduh....
semua nya buat last minit.. esok nak hantar mlm ni bru buat.... skrg pon dah nak masuk minggu ke 12 masih byk lagi asgment.... asyik2 asgment... mana x boring...
tension btul la...
pergi kelas pon x pernah awal... sampaikan ad satu kali tu lec kunci pintu... adoyai.... semua kelas x pnh dtg awal... asyik lec yg tunggu kite org... sem depan aku duduk mana ek??? kolej masih terima aku ker... kalo kena duk luar,, aku nak duk ngan sapa??????? aduh... tgk la nant mcmna..
stkt ni jer la utk mlm ni... asgmnt masih banyak menunggu tu...

Khamis, 18 Mac 2010

Pendekatan membangunkan Modal Insan

Pembangunan modal insan yang berkualiti akan dilakukan secara lebih pesat. Pendekatan perlulah bercorak holistik dan memberi penekanan kepada pembangunan pengetahuan, kemahiran, modal intelektual di dalam bidang seperti sains, teknologi dan keusahawanan. Pada masa yang sama satu budaya yang progresif mestilah dibangunkan, diiringi nilai-nilai etika dan moral yang tinggi. Inilah yang dimaksudkan modal insan mentaliti kelas pertama. Untuk memenuhi tuntutan kriteria tersebut, kerajaan telah membangunkan pelbagai program dalam semua aspek. Berikut merupakan ciri-ciri modal insan yang telah diklasifikasikan mengikut ciri utama yang meliputi pengetahuan, keperibadian dan kemahiran.

Pendekatan Dalam Aspek Pendidikan


Sepanjang 52 tahun negara merdeka, pembangunan modal insan tertumpu kepada penyediaan saluran pendidikan. Pendidikan terus menerima peruntukan bajet tertinggi, kira-kira 20 hingga 25 peratus perbelanjaan kerajaan dan 10 000 kelas dibina dalam setiap rancangan Malaysia. Ini menyumbang kepada kadar pendaftaran yang agak tinggi, iaitu hampir 100 peratus pendaftaran bagi sekolah rendah, lebih 80 peratus pendaftaran bagi sekolah menengah dan kira-kira 24 peratus pendaftaran peringkat tinggi.

Membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia merupakan agenda utama kerajaan. Salah satu kelemahan kita adalah jumlah siswazah menganggur yang terlalu tinggi. Setiap hari kita melihat rencana dalam akhbar yang menjelaskan kepada kita mengapa pasaran pekerjaan tidak mahu mengambil mereka. Hal ini kerana kurang kemahiran berkomunikasi, kurang kemampuan berfikir, kurang bertenaga dan inisiatif. Dalam hal ini, mandat untuk meningkatkan sistem pendidikan sekarang adalah jelas.

Kerajaan sekarang telah berusaha untuk memperkasakan institut pengajian tinggi di seluruh negara. Dan ini akan dilaksanakan antara lain melalui pemberian autonomi. Secara prinsipnya kita menyedari bahawa autonomi amat penting kerana ia mampu menjadikan IPT lebih berdaya saing dan meningkatkan kreativiti serta kebertanggungjawapan dalam pengurusan.

Kementerian akan juga membangunkan satu kerangka pelaksanaan autonomi di mana prasyarat penting yang perlu wujud sebelum autonomi diberikan ialah setiap IPT perlu menyediakan mekanisme kawalan di peringkat dalaman kerana pemberian autonomi secara prinsipnya adalah penurunan kuasa dan tanggungjawab ke peringkat yang lebih rendah. Secara teknikalnya pihak kementerian masih akan bertanggungjawab atas keseluruhan perjalanan IPT di sebalik pemberian kuasa autonomi itu kelak.

Usaha memperkasakan IPT akan juga dilakukan melalui peningkatan jumlah tenaga pengajar yang berkualiti. Kita mensasarkan supaya universiti penyelidikan mempunyai sekurang-kurangnya 75% tenaga pengajar berkelayakan PhD manakala universiti-universiti lain mencapai tahap 40%. Pihak kementerian akan terus membantu IPT untuk menyediakan ahli akademiknya untuk meningkatkan kelayakan ke tahap Ph.D dan kita juga maklum bahawa kebanyakan IPT telah menggunakan Ph.D sebagai kelayakan asas untuk memasuki perkhidmatan sebagai pensyarah.

Selain itu IPT perlu mencari jalan untuk menarik tenaga pengajar yang berkelayakan sama ada dari dalam atau luar negara. Potensi yang besar juga terdapat sekiranya IPT boleh menarik bakat-bakat dari industri untuk menyumbang sama ada secara sepenuh atau separuh masa dalam aktiviti pengajaran dan penyelidikan masing-masing. Selain daripada memenuhi keperluan gunatenaga akademik, pengalaman industri yang dibawa ke universiti akan menambah nilai kepada program akademik yang ditawarkan.



Pendekatan Dalam Aspek Penyelidikan dan Pembangunan


Tumpuan kedua kementerian ialah dalam soal kegiatan penyelidikan dan pembangunan. Kegiatan penyelidikan dan pembangunan mempunyai tempat dan peranan yang amat penting dalam sektor pengajian tinggi. Matlamat utama kita adalah untuk membangun dan memantapkan keupayaan penyelidikan dan inovasi di IPT supaya dapat menyumbang melonjakkan keupayaan pengetahuan dan inovasi negara. Bagi meningkatkan keupayaan dalam aktiviti penyelidikan kita perlu mempunyai ‘critical mass’ yang boleh menjadi enjin untuk melaksanakannya.

Berdasarkan laporan kaji selidik yang dilakukan oleh beberapa agensi, bilangan penyelidik, saintis dan jurutera kita (termasuk dari kalangan industri) adalah sekitar 30 orang bagi setiap 10,000 tenaga kerja. Bilangan ini amat jauh berbanding negara lain seperti Jepun (131.5 orang), Kesatuan Eropah (99.6 orang), Korea Selatan (89.5 orang) dan Singapura yang turut mencatatkan bilangan yang lebih tinggi iaitu 111.3 orang. Kita mensasarkan bahawa menjelang akhir tahun 2010 kita boleh mencapai kadar 35 RSE bagi mempergiat aktiviti penyelidikan dan inovasi negara.

Justeru, usaha-usaha secara berterusan perlu diambil oleh semua pihak samada di peringkat KPT atau juga IPT bagi meningkatkan pencapaian dalam bidang R&D ini. Diperingkat Kementerian, kita telah mebangunkan Malaysian Research Assessment Instrument (MyRA) bagi IPTA dan IPTS membuat penilaian kendiri atas pencapaian penyelidikan institusi masing-masing.


Pendekatan Dalam Aspek Pengantarabangsaan

Tumpuan ketiga kementerian ialah agenda pengantarabangsaan pengajian tinggi. Selaras dengan usaha menjadikan negara sebagai hub kecemerlangan pengajian tinggi di rantau ini serta bagi memenuhi sasaran jumlah enrolmen 75,000 pada tahun ini, pelbagai usaha pemasaran akan diaturkan dengan lebih strategik dan berkesan oleh Bahagian Pemasaran, JPT. Selain itu kita juga sedar bahawa usaha untuk menarik pelajar antarabangsa dating belajar ke negara ini turut diterajui oleh pihak IPT masing-masing dengan pelbagai pendekatan.

Selama ini aspek pengantarabangsaan hanya ditekankan kepada proses membawa masuk pelajar-pelajar antarabangsa. Bagi tahun 2010 ini kerajaan mengesyorkan agar skop dan aktiviti program pengantarabangsaan ini diperluaskan lagi kepada perkara-perkara lain yang turut menyumbang kepada kecemerlangan akademik secara menyeluruh. Kementerian juga akan mengenalpasti bidang-bidang tujahan yang dijadikan niche area dalam pengajian di peringkat pasca siswazah. Adalah diharapkan agar universiti dapat mengelakkan duplikasi terhadap penawaran program di peringkat pasca siswazah dan melalui pendekatan ini, ia akan menjadikan pengajian pasca siswazah akan menjadi lebih dinamik dan relevan dengan kehendak semasa.

Pada masa yang sama, kerajaan membenarkan IPTA untuk mengambil tenaga pengajar dari luar negara untuk meningkatkan suasana akademik yang cemerlang. Namun demikian, jumlah pengambilan tenaga pengajar luar masih lagi kecil. Kerajaan telah mula membenarkan IPTA mengambil tenaga pengajar luar negara berdasarkan contract for service yang membolehkan mereka dipertimbangkan bayaran tanpa mengaitkannya dengan skim gaji sektor awam. Dengan ini bermakna, IPTA dibenarkan membayar jumlah gaji yang dipersetujui bersama oleh kedua-dua pihak. IPTA perlu menggiatkan usaha untuk mendapat tenaga pengajar antarabangsa yang ternama selaras dengan matlamat 15 peratus tenaga pengajar dari luar negara di universiti penyelidikan menjelang tahun 2020.

Banyak lagi pendekatan-pendekatan yang telah diambil berat oleh kerajaan Malaysia bagi memastikan negara kita mampu memberi saingan sengit kepada negara lain di peringkat globalisasi supaya negara kita mampu berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan negara-negara lain. Antaranya ialah penerapan nilai integriti dalam kalangan tenaga pengajar dan pelajar, tranformasi IPT, Pelan Transformasi Kolej-Kolej Komuniti, memartabatkan Akademik dan Majlis Professor Negara, pembangunan dan kualiti pelajar, latihan internship dan keusahawanan untuk meningkatkan kebolehpasaran graduan, Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN), Pelan Transformasi Politeknik dan Pembelajaran Sepanjang Hayat serta melaksanakan Pelan Induk Pembangunan Pembelajaran 2006-2010.


Pendekatan dalam Aspek Perkhidmatan

Dalam aspek perkhidmatan pula, kerajaan telah mengambil beberapa langkah untuk memastikan modal insan negara kita memiliki satu keperibadian yang utuh selari dengan perkembangan sains dan teknologi yang kian pesat. Antaranya ialah menubuhkan Institut Integriti Malaysia (IIM) yang bertujuan membina upaya modal insan untuk membanteras rasuah. Rasuah merupakan salah satu pemangkin yang boleh mempercepatkan proses keruntuhan akhlak dan imej negara kita. Keprihatinan kerajaan terhadap masalah ini telah mencetuskan idea untuk menubuhkan institut tersebut.
Institut Integriti Malaysia (IIM) merupakan idea YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi dan beliau mengisytiharkannya pada 5 November 2003. ia ditubuhkan sebagai sebuah badan autonomi yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat. IIM ditubuhkan bagi melengkapkan usaha-usaha pelaksanaan Pelan Integriti Nasional (PIN). Pendaftaran IIM telah pun diluluskan oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sebagai sebuah syarikat berhad menurut jaminan berkuatkuasa 4 Mac 2004.

Visi IIM ini ialah membentuk masyarakat Malaysia yang beretika dan berintegriti di mana warganya mempunyai nilai-nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh dan ditunjangi oleh budi pekerti yang murni. Misi penubuhan institut ini pula adalah untuk melaksanakan objektif, strategi dan program peningkatan integriti warga Malaysia dalam semua aspek kehidupan. Objektif penubuhannya adalah sebagai jentera pelaksana Pelan Integriti Nasional (PIN) ke arah membangunkan sebuah bangsa Malaysia yang berintegriti, berdaya tahan dan menghayati nilai-nilai murni sejagat.
Selain itu, kerajaan juga telah menubuhkan Pasukan Petugas Pemudah Cara Kerajaan (PEMUDAH) bagi meningkatkan kecekapan sistem penyampaian oleh jentera kerajaan. Pada mulanya, idea untuk membentuk satu pasukan petugas khas bagi mengatasi isu birokrasi yang wujud di dalam urusan di antara perniagaan dan Kerajaan telah diperkenalkan di dalam Ucapan Tahunan Perdana Menteri kepada kakitangan Kerajaan pada 11 Januari 2007. Inisiatif bersepadu antara Kementerian diperlukan oleh pihak Kerajaan untuk menetapkan peraturan dalam pembangunan perniagaan. Selain itu, penglibatan yang aktif daripada sektor swasta adalah diperlukan untuk mencapai objektif pasukan petugas khas yang dibentuk.

Pada 7 Februari 2007, Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan atau PEMUDAH telah ditubuhkan. Pasukan yang terdiri daripada 23 orang ahli dari kalangan individu yang berstatus tinggi daripada sektor swasta dan awam akan melaporkan terus kepada Perdana Menteri. PEMUDAH dipengerusikan bersama oleh Y. Bhg. Tan Sri Sidek Hassan, Ketua Setiausaha Negara dan Y. Bhg. Tan Sri Datuk Yong Poh Kon, Presiden Persatuan Pekilang-pekilang Malaysia (Federation of Malaysian Manufacturers , FMM). Terma-terma Rujukannya adalah seperti berikut :-

•Mengkaji semula status sistem penyampaian perkhidmatan awam dari segi proses, prosedur, undang-undang dan sumber manusia ke arah memperkenalkan penambahbaikan;

•Mempelajari amalan-amalan terbaik sektor swasta untuk digunapakai oleh sektor awam;

•Mengkordinasi dan menganjurkan program-program di antara agensi perkhidmatan awam ke arah memperkukuhkan daya saing Malaysia;

•Memantau pelaksanaan polisi, strategi dan prosedur ke arah meningkatkan kecekapan dan keberkesanan sistem penyampaian sektor awam; dan

•Mengambil tindakan sewajarnya terhadap isu-isu berkaitan sistem penyampaian sektor awam yang dibangkitkan dalam mesyuarat Kabinet.


Pendekatan dalam Aspek Kerohanian


Sejak negara mencapai Kemerdekaan, Islam telah mendapat tempat yang istimewa dalam Perlembagaan Persekutuan, iaitu sebagai agama rasmi negara. Kerajaan telah memainkan peranan yang besar untuk memartabatkan Islam sesuai dengan kedudukannya sebagai agama rasmi negara Malaysia.

Institut pendidikan Islam membangun dengan pesatnya, dengan terbinanya sekolah menengah kebangsaan agama, Kolej Islam, Kolej Universiti Islam dan seterusnya Universiti Islam Antarabangsa. Ini adalah bukti yang jelas bahawa pendekatan kerajaan adalah amat dinamik. Sesuai dengan tradisi Ibnu Sina dan al-Khawarizmi, sistem pendidikan tinggi islam, negara kita juga menawarkan kursus ijazah perubatan dan kejuruteraan yang berasaskan kepada teknologi untuk memberi gambaran, bahawa Islam bukan sahaja undang-undang atau ibadat khusus tetapi merupakan satu peradapan.

Kerajaan yang bertanggungjawab ialah kerajaan yang memberikan penekanan yang seimbang. Islam Hadhari adalah Islam yang berasaskan kepada pembangunan yang menjurus kepada pembinaan peradapan. Islam Hadhari juga mengamalkan Islam sebagai satu pegangan yang memberi fokus kepada mempertingkatkan mutu kehidupan, sama ada dari segi ilmu, pembangunan fizikal dan insan, kesihatan, sistem ekonomi serta kewangan.


Islam Hadhari Berdasarkan Ilmu


Islam Hadhari tidak terbina di atas satu vakum. Kita perlu menyediakan asas yang kukuh untuk memastikan, bahawa peradapan yang hendak kita bina ini terus kukuh. Asas yang penting di dalam pendekatan Islam Hadhari ialah ilmu. Sejarah islam telah memaparkan tokoh-tokoh Islam memberikan sumbangan kepada masyarakat kontemporari tetapi meninggalkan khazanah dan gedung ilmu yang masih digunakan sampai hari ini.

Oleh itu, sesuai dengan konsep Islam Hadhari yang dipelopori oleh kerajaan, yang bermatlamatkan agar generasi baru Islam berilmu dan beriman. Rakyat negara kita diseru agar memberi penekanan kepada penyelidikan dan pembangunan supaya menjadi lebih kreatif untuk mencipta dan merekabentuk peralatan dan instrument yang boleh membantu umat tanpa mengira agama dan bangsa.


Islam Hadhari Berdasarkan Kepada Pembangunan Holistik.

Kedua, Islam Hadhari memberi penekanan secara menyeluruh dan holistik. Pembangunan yang dimaksudkan dalam konteks Islam Hadhari ialah menyentuh persoalan pertanian, bioteknologi, ICT dan lain-lain yang menjadi kewajiban bersama. Di dalam Islam, ini di namakan fardu kifayah. Contohnya, jika seorang pakar penyelidikan dan perubatan Islam telah menemui antidote kepada wabak H1N1 yang memberi manfaat kepada seluruh masyarakat dunia, maka semua masyarakat Islam akan terlepas dari dosa.

Islam Hadhari bukanlah Islam yang terpisah atau Islam yang dijuzukkan kepada satu aspek dan diberikan gambaran itulah Islam yang sebenarnya. Kita tidak akan berlaku adil kepada Islam, jika kita memberikan tafsiran yang salah dan sempit terhadap Islam yang sebenarnya. Oleh itu, kerajaan amat berharap agar Seminar Percambahan Pemikiran Islam Hadhari ini dapat membuka minda supaya kita dapat berfikir dan memperkukuhkan lagi pegangan kita terhadap ajaran Islam yang suci.

Pengenalan Modal Insan

Malaysia mempunyai pendekatan tersendiri untuk memacu pembangunan ekonominya. Melalui rancangan pembangunan 5 tahun yang telah diperkenalkan sejak merdeka, Wawasan 2020 kini menjadi matlamat iaitu ke arah pembentukan Malaysia sebagai sebuah negara maju. Bagaimanapun, proses pencapaian taraf negara maju memerlukan lebih daripada pembangunan infrastruktur dan pendapatan per kapita yang tinggi di kalangan penduduk. Aspek-aspek lain perlu diambil kira seperti tahap pendidikan, kesihatan dan kualiti sumber manusia atau modal insan. Oleh yang demikian, pembangunan sumber manusia yang dikenali juga modal insan (human capital) adalah agenda yang diberi penekanan oleh kerajaan dalam Rancangan Malaysia kesembilan (RMK-9) bagi meningkatkan kualiti taraf hidup di Malaysia.

Istilah modal insan pada mulanya dipercayai pertama kali dibincangkan oleh Arthur Cecil Pigou (1877-1959) dalam karyanya, A Study in Public Finance pada tahun 1928. Kemudiannya diikuti tokoh-tokoh seperti Jacob Mincer dalam artikelnya Investment in Human Capital and Personal Income Distribution pada tahun 1958 dan Gary Becker dalam Human Capital pada tahun 1964. Pada aspek yang tertentu, idea mereka menyamai idea Karl Marx (1818-1883) iaitu konsep labor power. Bagi definisi Barat, pembangunan modal insan didefinisikan sebagai suatu cara untuk mengenal dan mengkategori kemahiran dan kebolehan orang yang diguna dalam pengambilan pekerja dan dalam hal lain, mereka memberi sumbangan kepada pembangunan negara. Menurut perspektif mereka, mereka begitu memberi fokus kepada pembangunan sumber manusia dari sudut pengetahuan dan kemahiran tertentu yang dapat memberi pulangan kepada ekonomi sesebuah organisasi atau masyarakat. Sebaliknya, pada perspektif Islam, modal insan dilihat tidak sekadar mementingkan aspek pembangunan intelektual dan emosional bahkan melibatkan pembangunan spiritual. Islam melihat modal insan sebagai suatu konsep yang amat luas dan lebih terperinci tanpa terdapat lompang-lompang yang tidak dihuraikan. Definisi yang komprehensif ini dapat menjelaskan betapa pentingnya sumber ini kepada sesebuah negara khususnya umat Islam.

Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat, dan negara. Modal insan ataupun sumber manusia (human resource) yang menjadi pemacu kepada kemajuan dan pembangunan sesebuah tamadun yang wujud di dunia perlu dititikberatkan dalam kaca mata pembudayaan ilmu. Perkara ini begitu penting terutamanya apabila disentuh siapakah pewaris khazanah dan amanah negara? Sudah pasti akan terbayang di mata bahawa pewaris terbaik yang paling hampir untuk menerajui negara ialah golongan mahasiswa di seluruh negara. Golongan ini perlu diasuh dan diberi latihan mencukupi bagi memantapkan elemen-elemen sumber manusia. Sekiranya pembentukan ini terbantut, sudah pasti harapan menggunung terhadap mereka akan turut hancur. Mereka perlu diberi kefahaman yang jelas berkaitan ilmu dan maklumat. Manusia yang berkualiti ialah mereka yang memiliki ilmu dan nilai ilmu yang berkualiti. Ilmu dapat memandu mereka berfikir dan bertindak. Tiada ilmu, maka tiadalah ketamadunan yang didambakan selama ini. Mereka sudah pasti tidak akan dapat mengubah kualiti hidup mereka kepada yang lebih baik